de Laurentiu DESPINA

luni, 4 martie 2013

Moartea unor tablouri


           În cele din urmă, știrea care plutea în aer a căzut fără parașută,  accentuând şi mai mult gustul de acru-sălciu resimțit atunci când am aflat de setea de artă a românașilor care au “lucrat” la inventarul Muzeului de artă din Rotterdam. Tablourile lui Matisse și Gaugain au sfârșit în focurile de la Carcaliu, într-un sat tulcean  care, exceptând valoarea inestimabilă a locuitorilor lui, “costă” cât rama tablourilor furate.
            Desigur, nu e la îndemâna oricui să dea o astfel de lovitură, dar lumea întreagă, și în special noi românii, lezați de încă un pocinog cu care ne-am procopsit la poza de grup vizavi de aderarea în Schengen, nu s-a grăbit să o aprecieze. Școala românească de hoție s-a dovedit a fi bine reprezentată, cu toate că lovitura în sine, demnă de un "Ocean's fourteen”, a stârnit un murmur de dispreț și o reacție unanimă de lehamite universală. Presa internațională a preluat știrea cu doza respectivă de senzațional încorporat și a livrat-o de la New Delhi la Washington și de la Buenos Aires la Sydney conturând prin asta o imagine nașpa de tot pentru noi, românii de bună-credință, de aici, din țară, sau plecați prin cine știe ce colț de lume.
Sincer, am tot sperat că tablourile respective, furate, vândute  sau pur și simplu depozitate în vreun garaj, vor ajunge iarăși acolo unde le este locul, sub ochii privitorilor care vor putea să le aprecieze din nou valoarea și poate chiar istoria recentă, pigmentată cu furtul lor de către niște borfași “de colectie”. Așa, însă, când am auzit că au ars în focurile unui gest necugetat, de o criminalitate condamnabilă, am simțit că au murit nedrept. În condițiile în care atâtea “Rapiri din Serai” și “Caprioare pe malul apei”, “Fete la scăldat” sau “Lalelele cubiste” ale unor zugravi autohtoni  de secol 21 care au vărsat uleiul pe pânză “trăiesc” bine-mersi pe pereții afonilor de pictură. Senzația de jenă m-a încercat iremediabil, biciuit de tristețea că de România se vorbește din nou în culori de un gri apăsător. 

 Nu este o chestiune de PR ci, mai degrabă, atunci când vine vorba despre semenii noștri care au plecat cu arta în cârcă dintr-un muzeu european, ține de o educație precară, de cultul nonvalorii, de o lipsă crasă de bun-simț care are ca rezultat expansiunea fărădelegii. Și, nu în ultimul rând, de replica palidă a unui sistem judiciar falimentar, cam prea european cu niște borfași care, dacă au dat ei iama printre lebedele Vienei și au violat deopotrivă femei și bancomate din Europa-ntreagă, nu s-ar sfii să scoată și  Turnul Eiffel la fier vechi. Asta pentru că, deocamdată, pe Luna nu s-a montat încă yală la ”intrarea” dinspre Pământ. 

 

8 comentarii:

  1. Eu zic ca nu e totul pierdut. Mai sunt fărădelegi la care noi, românii, ne-am pricepe fără-ndoială. Cum ar fi violarea Statuii Libertăţii, vinderea, pe bucăţi, a Marii Piramide, sau falsificarea inelelor lui Saturn. Şi sigur ar mai fi. Că talent este, înnăscut chiar, perioade de "reciclare", făcute chiar prin ţări mai dezvoltate, fără număr, iar lista de înscrieri a borfaşilor are multe file, cu multe numere curente. Ne-am făcut, din nou, de râs. Că de rahat ne-am făcut o viaţă-ntreagă. Păcat de valorile pe care România le-a dat Europei şi lumii întregi. Un Bâncuşi, un Eliade, un Coandă şi alţii.....mă bucur că n-au apucat să vadă astea. Noroc că-i mai avem pe Becali, Luciu şi, să nu uit, pe Salam (mi-e foame, de aia a fost singurul nume care mi-a venit în minte).

    RăspundețiȘtergere
  2. Am mai scris un comentariu si la postarea precedenta si nu a fost afisat ....mai fac o incercare si azi si daca nu reusesc ma las pagubas!
    ....Deci (fara deci) am impresia ca si voi (nu vreau sa jignesc pe nimeni, sa fiu bine inteles) sunteti victimele manipularii media. Ne simtim afectai de faptul ca vai, niste romani au furat niste tablouri. Mare chestie, sa stiti ca nici macar hotia adevarata nu am inventat-o noi. S-au mai furat tablouri importante, de care noi habar nu am avut pentru ca nu au fost furate de romani. Acum 2 saptamani parca, a fost furat un transport de diamante de pe un aeroport din Belgia...cui i-a pasat...probail altora ....noua NU! Ni se pare ca suntem in centrul atentiei ...dar nu e chiar asa ...cred ca suntem subiectivi. Nu vreau sa spun ca este onorabil gestul hotilor de tablouri dar nici mare smecherie nu e. ...si acum vreau sa conexez cu ce m-am staduit ieri sa postez....spuneam ca Ocaua lui Ponta ar trebui inlocuita cu Ocaua lui Puncte Puncte, numele mentionat de autor putand fi inlocuit fara nici o ezitare cu numele oricarui politician roman contemporan. Si acum revin, daca am fi fost condusi de alti poliricieni, ca de exemplu de Virgula Virgula, poate am fi avut si noi parte de un PIAR (PR) de tara mai folositor pentru imaginea noastra.....asa ca intre hotii de tablouri si Puncte Puncte nu e nici o difernta.

    Pisica, Motanul Pisica.

    PS. Stiti bancul cu: tara de rahat, atentate de rahat?

    RăspundețiȘtergere
  3. Motane, mai intai de toate, tb sa ai convingerea ca nu te cenzureaza nimeni pe blogul asta. Esti binevenut sa citesti si ma bucur cand ceea ce citesti te starneste sa iei atitudine, sa ai vreo parere (repet, asa cum am spus-o si altora, ma ajuta si pe mine foarte mult sa stiu ca sunt citit si ceea ce scriu are "ecou"). Nu contest ca ar fi vorba de o oarecare manipulare media, dar in materialul de fata mi-am permis sa ma arat indignat de o marsavie in adevaratul sens al cuvantului, care a fost comisa si care nu poate fi digerata ca oricare furt de izmene de pe sarma. Nu ma incalzeste cu nimic ca fura si altii, si chiar ne provoaca hotii nostri prin "realizarile" lor. De ani buni, mai toata lumea este cu ochii pe noi dupa ce romanasii au bagat in sperieti Europa. Dincolo de furt, modul prin care hotii au incercat sa scape de urmele lui, suprimand "viata" unor tablouri de o suta de ani, are ceva "abominabil". In alta ordine de idei, Ponta a fost ales pt. ca acum el este cel din capul mesei, iar de la el se asteapta mai mult decat un plagiat. Finalul, ei da, finalul este "en fanfare", ai zis-o bine.

    RăspundețiȘtergere
  4. evenimente de genul asta sunt peste tot, asa este, dar poate ne-am dori sa nu se intample. si daca nu s-ar intampla poate am avea motive mai multe de mandrie. si ce-i nevoie de mandrie? asaaa, ca sa aiba romania cu ce sa se imbrace. poate alte tari au nevoie de genii, da' romania nu, nu mai are nevoie de genii, ci de caractere.

    RăspundețiȘtergere
  5. Erys, vezi tu, Romania a avut o iarna atat de grea si recolta de caractere pare compromisa iremediabil. Si anul asta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu cred ca baietii s-au orientat, doar nu era sa fure ditamai statuile, si-apoi, alea nu ardeau...Ce sa facem, mai facem si noi haz de necaz, ca doar la asta ne pricepem...

    RăspundețiȘtergere
  7. Da, Laurentiu, asa este...e compromisa... Dar e posibil sa mai fi ramas pe-aici ceva din recolta veche... Si nu la pleava ma refer cand spun asta ! Chiar cred ca tu, cu blog-ul asta al tau, ai sa reusesti ce ti-ai propus ! Pentru ca blog-ul asta al tau chiar pare "bantuit" de ceva caractere din recolta mai veche, care au ales sa mai ramana pe-aici... Si ma bucur sincer pentru tine sa constat ca ai cititori cu staif ! Bafta multa sa ai !!

    RăspundețiȘtergere
  8. Aprecierile fac bine mereu, chiar si critica este constructiva si la fel de asteptata. Ideea este ca acest blog sa rezoneze in cat mai multi, sa se regaseasca in el, in "strigatul" meu. Cu cat mai multi, cu atat mai bine pentru blog, dar in primul rand pentru tara asta care, continui sa cred, merita mai mult.

    RăspundețiȘtergere